De volgende vraag is uiteraard: zitten jullie hier eigenlijk wel op te wachten? Is er een markt voor toekomstdenken zoals wij er vorm en inhoud aan geven? Welke reacties hebben we gekregen en wat zeggen de statistieken?
De reacties, tot nu toe, zijn zonder uitzondering positief. Maar dat zegt helaas niet zoveel. De mensen die er niets aan vinden schrijven zich namelijk gewoon stilletjes uit.
Volgens de statistieken hebben van onze eclectische beginlijst van ongeveer 1000 man zich gedurende het afgelopen jaar ongeveer 200 mensen uitgeschreven. Een deel van hen las namelijk geen Nederlands, en iedereen kreeg natuurlijk opeens een stuk vaker mail van ons dan voorheen. Tegelijkertijd hebben zich sinds vorig jaar 512 nieuwe leden aangemeld. Dit is organische groei (zonder betaalde promotie). Het openingspercentage bij deze nieuwe abonnees is 53 en nog niemand is ons zat geworden en heeft zich uitgeschreven. Deze cijfers zijn, als je de online experts moet geloven, behoorlijk goed voor een inhoudelijke nieuwsbrief van auteurs die geen publiek profiel hebben en geen reclame maken.
Vooral het uitschrijfpercentage van 0 procent bij onze nieuwe lezers stemt hoopvol. Dat betekent dat we diegenen die ons via-via gevonden hebben en die bewust voor de nieuwsbrief gekozen hebben niet teleurstellen. Het schijnt dat de eerste 1000 nieuwe lezers relatief veel tijd kost. Maar dat, als je het tot die tijd kan volhouden, je lezerslijst daarna sneller opbouwt. We gaan het meemaken. We houden sowieso vol!
Andere feedback die we vaak horen is dat onze mails lang zijn en dat lezers niet de tijd hebben om ze allemaal te lezen. Tegelijkertijd worden de longreads juist het meest gewaardeerd. Dit merken we aan de feedback en aan de nieuwe aanwas in de week daarna. Het enige wat we kunnen zeggen is dat de lengte van onze nieuwsbrieven deels voortkomt uit de aard van het beestje – we maken historisch-futuristische analyses – en deels wordt veroorzaakt door tijdgebrek. Bondigheid kost tijd. Dus meer tijd, bondiger en beter gestructureerde essays. We gaan ervoor!
Deze vijf nieuwsbrieven waren het populairst het afgelopen jaar:
1. 🧠 Bewustzijn en het einde van het materialisme
2. 🦠 De Grote Omdraaiing
3. 💧 Hoe snel stijgt de zee?
4. 🎒 Onderwijs als ongelijkheidsmotor
5. 🌞 Welkom in de wereld van Solarpunk
Al met al is het eerste jaar dus best goed gegaan, denken wij. We hopen uiteraard dat we met het publiceren van Alles Komt Goed meer publiek profiel krijgen waardoor meer mensen onze nieuwsbrief weten te vinden.
Verder dromen we ook al stiekem over een nieuw boek. Een non-fictie boek waarin we schrijven over de grote culturele en technologische ontwikkelingen en hoe deze de 21ste eeuw zullen gaan vormgeven. Een soort ‘Korte Geschiedenis van de Komende Tachtig Jaar’. En om niet wederom in een tijdkramp terecht te komen, leek het ons een interessant idee om dit hier, in de Atlas van het Lange Nu, als feuilleton voor te publiceren. Zo hopen we twee vliegen in een klap te slaan.
Maar goed, dit zijn slechts dromen. Eerst zien wat 02022 ons (en jullie) gaat brengen.
Nog een laatste verjaardagsoverweging, over de wat ons betreft prachtige en poëtische titel ‘De Chrononauten en de Atlas van het Lange Nu’: Het is een lastige voor de tong, we weten het. Veel mensen struikelen over het woord chrononauten. De marketinggoeroes onder jullie hadden ons daar al voor gewaarschuwd. Eigenwijs, dat is wat we zijn.
Toch vinden we ‘Atlas van het Lange Nu’ nog steeds een mooie titel, dus die hebben we de afgelopen weken stilletjes als hoofdtitel naar voren geschoven. Bij gebrek aan betere ideeën gaan we hier voorlopig mee door. (Overigens zijn ook hier commentaar en suggesties welkom.)
Tot zover wat van onze mijmeringen over het afgelopen jaar. Zoals altijd zijn we benieuwd naar wat deze nieuwsbrief voor jullie betekent – hoe jullie het lezen en hoe jullie de content ervaren. Dus schroom niet en laat het ons weten.
Groetjes,
Christiaan & Edwin
👏🎉
Ik las de titel altijd met 1 o, de Chronauten. Dan bekt het lekkerder maar slaat het misschien niet op chrono (typisch millennial gedrag om voor elk woord een afko te maken).
Kairos dekt wat mij betreft beter de lange tijd maar Kaironauten ligt nog minder lekker in de mond. Misschien de tijd dokters? 😉