{preheader}
|
DE CHRONONAUTEN
Atlas van Het Lange Nu
|
Beste allemaal,
In deze editie verkennen we wat een zeespiegelstijging van vele meters zou kunnen betekenen voor Nederland, waarom dit een geloofwaardig scenario is en welke nieuwe manieren van denken nodig zijn om deze crisis het hoofd te bieden.
|
Stijgt de zeespiegel sneller dan we denken?
💧
Morgen begint de 26ste VN Klimaatconferentie in Glasgow. Een bijeenkomst van wereldleiders, beleidsmakers en wetenschappers die met elkaar enorme stappen moeten gaan zetten om de klimaatcrisis te bedwingen. Een bijeenkomst waar velen met spanning naar zullen kijken, want mooie beloftes zijn niet meer genoeg, er is per direct vergaande actie nodig. Niet alleen neemt de CO2 in de atmosfeer nog altijd toe, de klimaatverandering en haar effecten lijken sneller te gaan dan we voorheen dachten. Zo bracht het KNMI afgelopen week de Klimaatsignaal ’21 rapportage uit over de impact van klimaatverandering op Nederland. Op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek moest het KNMI de projecties voor de zeespiegelstijging naar boven bijstellen. Die stijging kon in plaats van maximaal 1 meter, weleens 1,2 meter worden in 02100, en dan zijn onzekere smeltprocessen van de ijskappen nog niet eens meegenomen. Neem je deze wel mee, dan tikt de zeespiegelstijging eind deze eeuw mogelijk de 2 meter aan. En na de eeuwwisseling stoppen de oceanen natuurlijk niet plots met stijgen. Wanneer in de projecties de smeltende ijskapen meegenomen worden (zie het paarse scenario hieronder) dan komen we rond 02200 tussen de 2,5 en 7,5 meter zeespiegelstijging uit, en in 02300 tussen de 10 en 17,5 meter. Scenario’s waarin uiteindelijk meer dan de helft van Nederland onder de zeespiegel zal verdwijnen.
|
Bron: KNMI Klimaatsignaal ’21
|
Dit zijn uiteraard beangstigende vooruitzichten, maar hoe waarschijnlijk zijn deze scenario’s? Het is moeilijk in absolute termen uit te drukken, wat er wel over te zeggen valt is dit: 🌡️ De opwarming van de aarde gaat niet overal even snel, zo gaat het op de polen stukken harder dan op de breedtegraad waar Nederland ligt.
📈 Klimaatverandering is een complex proces met vele wisselwerkingen tussen verschillende dynamische systemen zoals de poolgebieden, golfstromen, gletsjers, de permafrost en wolkvorming, om er maar een paar te noemen. Hierin hebben sommige processen een koelend effect, waar andere een opwarmend effect hebben. Sommige veranderen traag en met veel momentum (en zijn dus niet makkelijk te stoppen), terwijl andere juist snel reageren op ingrepen. Daarnaast hebben al deze processen ook weer invloed op elkaar, wat klimaatverandering een moeilijk voorspelbaar karakter geeft.
Hoe moeten we ons hiertoe verhouden? En hoe moeten we omgaan met het inzicht dat de veranderingen zich sneller aan het voltrekken zijn dan gedacht?
Toen wij de klimaatupdate van het KNMI lazen, moesten wij weer denken aan de geruchtmakende paper van eminent klimaatwetenschapper James Hansen uit 02016, waarin hij met zijn onderzoeksteam erachter kwam dat het smelten van de ijskapen zich weleens exponentieel zou kunnen gedragen: ‘We hypothesize that ice mass loss from the most vulnerable ice, sufficient to raise sea level several meters, is better approximated as exponential than by a more linear response. Doubling times of 10, 20 or 40 years yield multi-meter sea level rise in about 50, 100 or 200 years.’
Hoewel er meer data nodig is om deze hypothese hard te maken, zou exponentiële toename van smeltwater vanaf de polen slecht nieuws zijn voor de Nederlanden. De belangrijkste term hier is ‘exponentieel’, wat betekent dat iets zich over een bepaalde periode verdubbelt. Over het algemeen vinden mensen het lastig om exponentiële veranderingen te navigeren, omdat ze vaak zo contra-intuïtief zijn. Zie ook onze omgang, of vooral die van onze regeringsleiders, met de coronapandemie. Ook virusverspreiding heeft exponentiële karakteristieken, waardoor de verspreiding in het begin minimaal is en het opeens lijkt te ontploffen. Virologen zullen je dan ook altijd vertellen dat hoe eerder je ingrijpt met maatregelen, hoe makkelijker ze het virus eronder krijgen en hoe eerder we bepaalde maatregelen weer los kunnen laten. Voor zowel de corona- als de klimaatcrisis geldt dat de grootste pijn voorkomen kan worden als er snel en doeltreffend gehandeld wordt.
Het belangrijkste wat er moet gebeuren is uiteraard de terugdringing van de uitstoot van broeikasgassen, maar hoe doen we dat? Er zijn vele manieren om dit te doen, van technische oplossingen tot in te voeren wetten en beleid. Het afgelopen jaar hebben we in de Chrononauten in elk geval twee scenario’s behandeld die volgens ons zouden kunnen bijdragen.
🦠 In ons toekomstscenario ‘De Grote Omdraaiing’ verkenden we hoe ecomodernisten en degrowthers elkaar zouden kunnen vinden in een scenario waarin vleeskwekers en melkbrouwers instrumenteel zijn in de teruggave van landbouwgronden aan de natuur met grootschalige verwilderingsprojecten. Al lijkt het er vooralsnog op dat kweekvlees nog heel wat obstakels te slechten heeft voordat het een reëel alternatief is, zie Lab-grown meat is supposed to be inevitable. The science tells a different story (The Counter).
💰We vertelden in ‘Hoe de transitie te financieren en de klimaatcrisis te bedwingen’ over Delton Chens voorstel voor een Carbon Coin, een nieuwe internationale munt, gesteund door een IMF-achtig instituut dat het vastleggen en verminderen van de uitstoot van broeikasgassen beloont. Want naast dat de vervuiler moet gaan betalen, moeten we de opruimer gaan belonen, alleen dan kunnen we de economie structureel verduurzamen volgens Chen.
|
Politiek onder de zeespiegel
🤿
Hoewel we van ganser harte hopen dat de politici in Glasgow, maar ook degenen die nu al meer dan een half jaar aan het formeren zijn, het bovenstaande ter harte nemen, is de kans vrij reëel dat de benodigde grote politieke keuzes laat genomen zullen worden. De politiek is nu eenmaal vaak de hekkensluiter van verandering. Met die gedachte in het achterhoofd voelde het onderstaande schetsje dat fysisch geograaf Kim Cohen in 02019 voor het artikel ‘De zeespiegelstijging is een groter probleem dan we denken. En Nederland heeft geen Plan B’ in Vrij Nederland maakte opeens weer heel actueel. Hij tekende een kaartje van Nederland zoals het er in 02300 uit zou kunnen zien. In het blauw zijn de enorme troggen en putten getekend die onder de waterspiegel zullen ontstaan door de zandwinning die nodig zal zijn om dijken en duinen op te hogen. In het rood de steden die boven de 20 meter liggen en zullen overleven, en in het groen de ‘neopolders’ die langs deze nieuwe kustlijn aangelegd kunnen worden.
|
De schets van een mogelijk Nederland in 02300 door fysisch geograaf Kim Cohen.
|
Naar aanleiding van de schets van Kim Cohen nodigde Blauwe Kamer, een tijdschrift voor planologen en stedenbouwers, ontwerpers uit om voorstellen te maken over hoe Nederland om zou kunnen gaan met de zeespiegelstijging. Uit de inzendingen konden zij strategieën herleiden: aanvallers, ruilverkavelaars, radicale poëten en doemdenkers. Bekijk de voorstellen hier.
|
Lola Landscape maakte een uitgebreider national herinrichtingsplan uitgaande van een zeespiegelstijging van +6m in 02200. Het plan is hier uitgebreider te bestuderen (werkt helaas niet goed op mobiel).
|
Hoe efficiëntie ons kwetsbaar maakt
🏭
Als er iets uit bovenstaande plannen spreekt is het wel dat er leiderschap en planning nodig is op zowel internationale als nationale schaal. Niet alleen om de klimaatcrisis te bezweren maar ook om de effecten ervan in goede banen te leiden. Echter is dit precies wat decennialang juist ontmanteld is. Nationale planning en ruimtelijke ordering werden steeds verder gedecentraliseerd, gedelegeerd en geprivatiseerd. De markt zou alles efficiënter kunnen doen dan de overheid. Los van het feit of dit waar is of niet, en of de privatisering nu een goed of slecht idee was, is het sturen op efficiëntie gevaarlijk, zeker in turbulente tijden zoals nu. Instabiele condities en op efficiëntie ingerichte organisaties gaan slecht samen. Een efficiënt systeem is zo licht en snel mogelijk, is minutieus aangepast om een specifiek doel na te streven, maar dit maakt het systeem ook fragiel en makkelijk ontregeld. Het heeft weinig aanpassingsvermogen wanneer de condities waarin ze perfect werkt opeens wispelturig worden. Om een voorbeeld te geven: De grootste efficiëntie-gedreven machine die er is, is de wereldwijde industriële productieketen die de schappen van onze winkels vult, auto’s op de weg zet en gadgets in onze broekzakken stopt. Deze ketens zorgen ervoor dat honderden zo niet duizenden materialen, ingrediënten en onderdelen, gemaakt door vele bedrijven in vele landen, samenkomen in producten. Deze ketens draaien op de ‘just in time’-logica, alles komt last minute en precies op tijd bij elkaar. Er zijn geen voorraden, geen buffers, er is simpelweg een continu stromende productierivier. Maar wanneer er een kink in de kabel komt, of dit nu een natuurramp is, een pandemie of de structurele trage rampspoed die we de komende decennia zullen ervaren met klimaatverandering, het zal de geglobaliseerde productieketen ontregelen, lege schappen veroorzaken, en de prijzen opstuwen. Umair Haque schreeft er dit stuk over: Why Everything is Suddenly Getting More Expensive — And Why It Won’t Stop. Hieronder een uitsnede: ‘Let’s think about that microchip shortage. What’s it really about? Well, there are three factories in which the majority of the world’s chips are made. Three factories — each hit in a different way. The one in Japan caught fire due to an equipment malfunction — apparently the blaze took hours to put out because of the conditions. The one in Texas was hit by an historic snowstorm, which knocked out power for days. The one in Taiwan is being affected by the worst drought in half a century — and microchips require huge amounts of water to manufacture.
These are all effects of climate change. They might not be the kinds of monocausal direct effects climate change deniers and American pundits look for — the hand of God roasting a factory alive — but they are very much caused by living on a rapidly heating planet. It should be eminently clear to see that when factories are freezing and burning, that is what climate change does to an economy before your very eyes. (And even if you think the Japan fire had little to do with global warming, the face of the matter is that without climate change, two of the world’s largest chip factories would still be open.)’
Wat is er dan wel nodig? In plaats van efficiënte organisaties vereisen veranderlijke tijden veerkrachtige en weerbare organisaties. Met andere woorden: voorraden, buffers en overcapaciteit, maar ook mensen en apparaten die geschikt zijn voor meer dan een enkele taak, lokalere leveranciers en netwerken, om maar wat mogelijke zaken te noemen. Het vereist een zeker begrip van complexiteit, wisselwerkingen en exponentiële verandering en de durf om op basis daarvan contra-intuïtieve beslissingen te nemen. Het vereist het vermogen om in mogelijkheden, waarschijnlijkheden en scenario’s te denken en hier conclusies aan te verbinden.
Tot slot vereist het veel verbeelding en nieuwe verhalen. Maar dat is iets waar we volgende week in gaan duiken in een editie over Climate Fiction en waarom speculatieve fictie gezien kan worden als de zoektocht naar de mythologie van onze tijd. We zijn nieuwsgierig naar jullie gedachten en ideeën over het bovenstaande, en voor nu wensen we jullie een fijn weekend!
Tot snel,
Edwin Gardner en Christiaan Fruneaux
|
|
© 0{year} de Chrononauten, All rights reversed 😉 Spread the word! Studio Monnik, Tolhuisweg 1, 1031 CL Amsterdam de Chrononauten op Instagram, Twitter, LinkedIn en Facebook. Je krijgt deze email omdat je geabonneerd bent op de Chrononauten met {email}. Als je deze emails niet meer wilt krijgen {unsub}.
#0027 / {day}-{month}-0{year}
|
|
|
Even over efficiëntie.
Het is wat je krijgt gedeeld door wat dat kost.
Dan hangt het er maar vanaf wat je in de formule stopt.
Een fiets is efficiënt, omdat hij je met dezelfde inspanning verder brengt dan alleen benen.
Een gemotoriseerd ding brengt je nog veel verder met minder inspanning, want die heb je uitbesteed aan buitenlichamelijke toestellen.
Snelheid levert dezelfde gedachtegang op, want dan heb je het over afstand per tijdseenheid.
Pas dus op met uitbesteden van inspanning.
Beste Ed,
Goede nuancering, want efficiëntie is nogal een algemeen begrip, en het hangt er erg van af hoe en waarop je ‘m toepast. In het bovenstaande heb ik het vooral over economische efficiëntie: hoe kunnen de kosten per eenheid product of dienst steeds verder omlaag gebracht worden. Al een aantal eeuwen lang is dit de drijvende kracht achter allerlei economische vernieuwing (arbeidsdeling, wetenschappelijk management (Taylorism), globalisering, deregulering, handelsverdragen).
Binnen design is er ook interessant spanningsveld tussen efficiency en veerkracht. Neem de smartphone die steeds sneller, dunner, en beter wordt versus een smartphone die je wil kunnen repareren. Wil je de ‘allerbeste’ smartphone dan zal je vaak je oude weg moeten doen, en een nieuwe moeten kopen. Wil je een veerkrachtig smartphone dan wil je ‘m kunnen repareren maar zal die niet zo dun kunnen zijn, en als je er langer mee wil doen zal je moeten accepteren dat hij relatief gezien steeds langzamer wordt.
Het bovenstaande heeft ook te maken met de efficiency paradox (ook wel bekend Jevons Paradox https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox ). Waar het efficiënter maken van iets aanvankelijk tot bezuiniging van energie, geld of iets anders leidt, kun je vervolgens met hetzelfde energie of geld budget er meer van produceren. Met andere woorden: besparing leidt tot groei. Een goed voorbeeld is LED technologie. Omdat LED veel minder energie gebruikt om licht te maken, kunnen we met de zelfde hoeveelheid energie als voorheen veel meet licht maken. De efficiency van LED draagt daarmee bij aan enorme billboards, videoschermen en grotere televisies.
Los van dit alles blijft de efficiënte fiets natuurlijk een van de en elegantste uitvindingen die er bestaan.
Een bedrijf zal vaak naar te verre efficiëntie streven (kosten vs. baten). Veerkracht in de keten is waar het uiteindelijk toch om draait. Voor die veerkracht betaal je vooraf, maar die ‘verdien’ je terug bij het in werking treden van die betrouwbaarheidsmaatregelen. Jouw concurrentie kan dat dan niet. Je moet echter wel stevig in je schoenen staan om lang zich niet manifesterende risico’s te blijven afdekken. Toch is het verstandig, zegt bijvoorbeeld Nassim Taleb al jaren (o.a. De Zwarte Zwaan, Anti-Fragiel, Over robuustheid).
Politiek en de uitvoerende toezichthouders zullen minimale eisen voor deze veerkracht moeten stellen. In de praktijk spreken ze zich vaak pas uit na (!) een grote crisis.
Niemand wordt immers herkozen door het voorkomen van een crisis, wel door het daadkrachtig optreden tijdens een crisis.
En maatregelen hebben dan ook soms het spreekwoordelijke effect van de Maginotlinie. De nieuwe aanval op efficiëntie zal zich niet op basis van de besproken weg te nemen risico’s manifesteren.
Zie hier ook het dilemma voor de klimaattop(pen).
Het oplossen van de verstoringen in ketens is overigens vreselijk lastig en bovendien contra-intuïtief, omdat de plek in de keten wel eens ergens anders kan zitten.
In de haven van LA/Long Beach (Californië) zit/zat namelijk het probleem in aflaadplekken. Zie Ryan Petersen’s Tweet-draad hierover: https://twitter.com/typesfast/status/1451543776992845834?s=20. Ook daar zit er dus vaak een politieke / regelgeving-beperking, die (tijdelijk) opgeheven moet worden.
Ben zeer benieuwd naar Climate Fiction-editie van volgende week. Hoop dat jullie het dan ook over Ziltpunk zullen hebben. Het is een genre bedacht door Tais Teng & Jaap Boekestein – (https://www.youtube.com/watch?v=z_9vwkWHwhk) .
Past namelijk leuk als linking-pin met dit zeespiegel-artikel .. 😉
Goeie punten Jaap,
Taleb’s anti-fragility heb ik altijd een beetje lastig gevonden. Ik snap het als concept: iets dat sterker wordt door tegenslag, volatiliteit of onzekerheid, maar ik heb er nog nooit goeie voorbeelden van gezien. Hoe pas je dit precies toe in een productie keten? Het enige wat ik zo snel kan verzinnen is een beetje in lijn met Naomi Klein’s Shock Doctrine, dat je een crisis of shock gebruikt om politieke agenda te versnellen. Met andere woorden een soort opportunisme, en dan zijn Klein’s voorbeelden vooral negatief. Maar ik heb niet het idee dat Taleb hierop doelt…
Dat verhaal van die Flexport CEO had ik ook al eens gelezen, super interessant. Je voorbeeld van de Mignotlinie is ook een goeie, want inderdaad, stel dat je iets veerkrachtige en robuust wil inrichting waar richt je je dan precies op? En hoe voorkom je dat je niet alsnog een ontwrichting via de achterdeur, of andere route, op je bord krijgt. Ik vermoed dat een deel van de het verhaal ook het ontbreken van een culturele en lokale inbedding van veel productie is. De mondiale productieketen is een soort machine die losgezongen is van z’n directe lokaliteit. Denk aan de datacentra in de polder, of onze landbouwsector die grotendeels voor de export produceert, en andersom de Noordzee garnalen die in Marokko gepeld worden.
Het is een stuk makkelijker sympathiek en ondersteunend te zijn naar een lokaal bedrijf als die ook daadwerkelijk waarde en betekenis toevoegt aan de levens ter plaatse.
En gaaf, Ziltpunk! Ga ik zeker even meenemen 😉
Het blijft naar om de consequenties van ons handelen en vooral die van mijn voorgangers te lezen. Het maakt mij erg bang. Ik denk wat nog vergeten wordt in al deze discussies is dat wij alleen de klimaatverandering kunnen stoppen als wij als individu zelf ook verantwoordelijkheid nemen, maar het lijkt wel alsof we daar liever niet over praten. Dan zeggen we: het zijn de bedrijven en de overheid, ik ben machteloos. Maar wij zijn hen ook. Wij stemmen, wij kopen! Ik hoor mensen iedere maand naar hun tweede huis gaan in Portugal of Spanje per vliegtuig, zie vakanties op Instagram voorbijkomen op bounty-stranden en ik zie zowel mensen als ondernemers en bedrijven anderen stimuleren om kleding, auto’s en allerlei andere nutteloze producten te kopen die schadelijk zijn voor het milieu. In corona tijd zei de overheid dat we bepaalde dingen niet mochten en ging het ineens weer beter met het klimaat. Maar nu dat voorbij is gaan we weer op dezelfde voet verder. Dat komt omdat mensen van binnen niet zijn veranderd. We denken nog steeds dat het allemaal wel meevalt en dat ook als het niet meevalt we vast allerlei oplossingen hebben om alle gevolgen zoals stijging van de zeespiegel, te lijf te gaan. En daarbij denken mensen vaak ook nog: als het echt heel ernstig wordt, ben ik er toch niet meer bij want dan lig ik al onder de grond. Waar we aan moeten werken is onze individuele basishouding: we kunnen allerlei behoeften (desires) hebben, maar daar hoeven we niet altijd naar te handelen. Los van alle oplossingen die we bedenken, zit de ware revolutie wat mij betreft dus in onszelf. En het treurige vind ik dat niemand daar de aandacht op vestigt. We hebben het al opgegeven en gaan verder met het vinden naar een oplossing voor de aanpassing aan het klimaat. Maar als wij morgen allemaal stoppen met vliegen gaat KLM failliet en is het probleem direct opgelost. Het probleem zit eigenlijk in dat we ons niet willen aanpassen. We willen blijven doen wat we doen en hopen dan op wonderlijke oplossingen vanuit de technologie. Waarom kan een oplossing niet zijn: we stoppen nu met vliegen totdat er een alternatief is? Nee we willen de oplossingen, maar ondertussen wel onze behoeften vervullen. Natuurlijk moeten we ons aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering, zeker omdat de schade onomkeerbaar is, maar heel veel oplossingen zijn misschien niet eens nodig als we ons eigen gedrag aanpassen en ook beseffen dat je soms even met iets moet stoppen. Denk maar aan iemand die af wil vallen. Natuurlijk moet je blijven eten, maar je moet ook meer bewegen en je stopt wel een tijd met schadelijke dingen tot je nemen. Vaak blijkt dat als je je nieuwe levensstijl hebt, dat je eigenlijk verbaast bent over dat je al die schadelijke dingen dacht nodig te hebben. Zo zie ik de oplossing voor het klimaat ook: we blijven onszelf verplaatsen bijv. via fiets en trein maar stoppen zoveel mogelijk met vliegen en de auto (zeker als het eigenlijk onnodig is) en we gaan ondertussen oplossingen zoeken voor schonere manieren van reizen en aanpassing aan het klimaat. Misschien gaat mijn reactie wat verder dan waar jullie artikel over gaat. Maar omdat jullie ook spreken over achterliggende motivatie voor wat wij doen (zoals het efficiëntie stuk) dacht ik dat de invalshoek van gedragsverandering hierbij niet kan ontbreken.
Beste Bibi,
Ik voel helemaal je punt. Wij zijn het systeem. De industrie, de politiek, etc, het is niet los te zien van ons eigen gedrag, en we moet niet zelf niks doen en dan zeggen dat de industrie eerst maar wat moet doen. Want via welke route het ook gaat, eerst industrie, of eerst gedrag, het prijskaartje zal door ons als gemeenschap (via belasting, duurdere producten, etc) betaald moeten worden.
En je observeert correct dat los van technische oplossingen of slim beleid, er ook een veel grotere verschuiving nodig is. Een verschuiving in mens en wereldbeeld, een verschuiving in hoe we betekenis geven aan de wereld. Iets wat cognitief wetenschapper John Vervaeke de ‘meaning crisis’ noemt: https://www.youtube.com/channel/UCpqDUjTsof-kTNpnyWper_Q misschien vind je hier wat aanknopingspunten. Deze betekeniscrisis is voor de Chrononauten ook een hele belangrijke, en hier zullen we zeker dieper in gaan duiken.
De SSP5-8.5 trajectory is helaas onzin. De 8.5 trajecten zijn sensitivities waar we redelijkerwijs niet zullen komen. Kijk aub naar de belachelijke hoeveelheden kolen per capita die daarvoor verstookt zouden moeten worden vs wat er in de afgelopen jaren gemiddeld gedaan is.
https://twitter.com/peters_glen/status/1215186971099877376?lang=en
https://pitmonticone.github.io/rcp85-debate/dashboard.html#people
Kijk aub ook naar de twitter feeds van Michael Liebreich – geen kleine jongen in het klimaat debat (BNEF, etc)
Beste Harm,
goed punt, en dank voor je correctie. Ik was me niet bewust van welke energiemix ze in dat scenario uitgingen, ik zal het eens beter gaan bestuderen.
De exponentiële uitspraak van James Hansen die ik eronder noem gaat overigens niet uit van SSP scenario’s (voor zover ik weet) maar van een eerste hypothese rondom de data die ze vinden rond het de smeltsnelheid van het ijs op de polen.
https://acp.copernicus.org/articles/16/3761/2016/acp-16-3761-2016.pdf