Poetins Rusland in het Lange Nu

-

{subject}
                             

10 REACTIES

10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rosalie
2 jaren geleden

👏

Dirk
Dirk
2 jaren geleden

Mooie en interessante analyse, zeker ook een waarheid.

Esther
Esther
2 jaren geleden

Interessante analyse. Ik blijf wel zitten met de vraag hoe dan te reageren op dit verschil in wereldbeelden. Moeten homo romanticus dan toch zijn gewelddadige roots weer aanspreken? Kunnen we dat nog mentaal, weer terug naar homo nobilis denken? Kan deze ontwikkeling maar een kant op of ook weer terug?

Christiaan Fruneaux
Beheerder
Christiaan Fruneaux
2 jaren geleden
Antwoord aan  Esther

Dag Esther, dat zijn goede vragen.

 

Sowieso zijn de drie archetypen alle drie, ook de Homo Nobilis, onderdeel van onze cultuur. Ik vermoed dat als we door deze bril naar onszelf en de wereld om ons heen kijken we ze snel zouden kunnen herkennen.

 

Dat gezegd, is hoe deze visie een rol kan spelen in internationale betrekkingen een goede vraag. De rol die het kan spelen in ontwikkelingshulp lijkt me duidelijk; als je wil dat gebieden zich ‘ontwikkelen’ moet je onderwijs aanbieden. Want onderwijs is de poort naar alfabetisme en een hogere informatiedichtheid in de samenleving. Dit is uiteraard een strategie voor de lange termijn. Dit duurt een paar generaties.

 

In het conflict met Poetins Rusland zou ik niet terugpakken op de Homo Nobilis in onszelf. Sowieso zou ik een gewapend conflict met een kernmacht proberen te voorkomen maar wellicht een betere reden is; de geïnstitutionaliseerde en professionele strijdkrachten van de Homo Economicus verrichten beter werk dan de Russische strijdkrachten. De meeste Russische grondtroepen komen uit Ruslands periferie. Velen zijn slechtgeletterd. Ook holt corruptie en nepotisme de slagkracht uit.

 

Investeren in een slagvaardige en professionele krijgsmacht, ondergeschikt aan democratische politiek, lijkt me op zich geen slecht idee. Want we moeten rekenschap geven van het wereldbeeld van Poetin en andere autocraten. Ik ben geen diplomaat maar de man en zijn regime engageren met een beter begrip van zijn wereldbeeld lijkt me leiden tot betere resultaten. Als Merkel en Rutte Poetin hadden herkend als Homo Nobilis waren we nu niet afhankelijk geweest van Russisch gas.  

 

Een andere les die we kunnen leren is dat we moeten voorkomen dat de jetsettende oligarchie onze institutionele rechtsorde ondermijnen met schimmige deals, sponsering van Europese politieke partijen en het opkopen van vastgoed en sportclubs. Vooral in London is dit een probleem. Ze moeten geen hefboom krijgen om onze rechtsorde te corrupteren. Dit verreist wel het herzien van onze financiële regelgeving, dat heel veel ruimte aan het grote geld.

 

Dat gezegd, kan de historische ontwikkeling waarschijnlijk weer terugvallen. Als we niet het sociale vertrouwen weten te herstellen, dat nu tot populisme leidt, dan is dit een gevaar. Belangrijk dus om het WWW te voorzien van een robuuste architectuur van vertrouwen, om economische gelijkwaardigheid te stimuleren en wellicht om ons politiek systeem te emanciperen. Ben de laatste tijd opnieuw gefascineerd door David van Reybroucks essay Tegen Verkiezingen.

sven
sven
2 jaren geleden

Dank voor de meta-visie op het conflict, het verheldert en helpt me om bepaalde ontwikkelingen te plaatsen. Ik vraag me steeds af hoe een volk dat miljoenen mensen verloren heeft in revoluties tegen de Tsaar en oorlog tegen Hitler toch weer uitkomt bij een super Tsaar ondanks al deze offers. Kennelijk is er een aantrekkingskracht die van de homo nobilis uitgaat die alles overstijgt en die overeind blijft in de tijd. Hebben jullie een idee wat dat is? Het is in ieder geval sterker dan de belofte van economische zekerheid en zelfvervulling.

Christiaan Fruneaux
Beheerder
Christiaan Fruneaux
2 jaren geleden
Antwoord aan  sven

Dag Sven, goede vraag. Wat je niet kent, niet snapt, mis je ook niet – dat is denk ik het antwoord op je vraag. Ik denk niet dat veel gewone Russen snappen hoe een institutionele en professionele democratie werkt. Buiten Moskou en Sint-Petersburg zijn de meeste Russen slecht opgeleid, vaak ook laaggeletterd. Deze Russen hebben, kan ik me zo voorstellen, geen idee dat een samenleving ook op een andere manier kan functioneren dan de manier die ze gewend zijn. Net zoals wij zijn ‘vergeten’ hoe een samenleving vroeger functioneerde.  

sven
sven
2 jaren geleden
Antwoord aan  Christiaan Fruneaux

dank voor je antwoord. Toch is het vreemd dat Amerikanen dan wel neigen naar Trump terwijl ze wel democratie en ook enige economische zekerheid kennen. Ik vind jullie indeling heel bruikbaar maar zie dat alle mensbeelden tegelijkertijd spelen. Zijn het niet meer manbeelden? De nobilus = de heerser/beschermer, de economicus=de provider de romanticus= de facilitator?

Christiaan Fruneaux
Beheerder
Christiaan Fruneaux
2 jaren geleden
Antwoord aan  sven

Ze spelen inderdaad tegelijkertijd en zijn ook altijd in ons aanwezig – dat is ook hoe wij er over nadenken.

 

Wat betreft de aantrekkingskracht van Trump; we zijn onlangs overgestapt naar een nieuwe informatietechnologie en een nieuw digitaal publiek domein, het WWW / Internet. Dit nieuwe publieke domein is veel toegankelijker dan de oude kranten en tijdschriften, die toch voornamelijk een speelveld waren van experts en elites.

 

Het WWW heeft potentieel dus een emanciperend effect. Tegelijkertijd mist het WWW nog een robuuste architectuur van vertrouwen alsook een breed gedeelde democratische mores. Hierdoor verliest een deel van de bevolking hun vertrouwen in elites en experts en is een ander deel, dat nooit vertrouwen had, opeens hoorbaar en mobiliseerbaar.

 

In deze transitie van publiek domein vallen veel mensen blijkbaar terug op de Homo Nobilis. Of laten zich nu als zodanig kennen. Misschien omdat ze niet goed inzien dat hun welvaart en welzijn afhankelijk is van de institutionele rechtstaat? Nu veel meer mensen toegang hebben tot het publieke domein is het misschien geen slecht idee om te investeren in democratische normen en waarden.

En ja, interessant punt, van die manbeelden. Ik ga er even over nadenken.

Hans
Hans
2 jaren geleden

Als superjachten eerder als monumentale objecten worden gezien om persoonlijke glorie uit te stralen dan heeft het aan de ketting leggen niet zo veel zin, het feit dat ze gelinked zijn aan de persoon is dan al is voldoende.

Christiaan Fruneaux
Beheerder
Christiaan Fruneaux
2 jaren geleden
Antwoord aan  Hans

Tja, goeie vraag. Wat is er nodig om een monument te ‘ontmannen’?

Onze dossiers