👣 Onze visie en ons tentatieve stappenplan voor de nieuwsbrief en de community

-

Dit is #4 in de Build-in-Publicreeks over hoe Christiaan en Edwin (Studio Monnik) aan De Chrononauten bouwen: een nieuwsbrief en communityplatform voor langetermijndenken. 

Beste allemaal, 

Vorige week vertelden we jullie over ons idee om een Founding Membership te ontwikkelen. Hier hebben we veel leuke reacties op gekregen:

  • We hebben alvast acht enthousiast Founding Members op de wachtlijst mogen zetten. 
  • We kregen feedback over de eerste tentatieve prijsstelling die we voorstelden (365 leden à 100,- euro per jaar). Sommigen zeiden: ‘Dit is te weinig voor jullie om daadwerkelijk ‘nee’ te kunnen zeggen tegen ander werk.’ Voor anderen was in één keer 100,- euro neerleggen toch wat teveel gevraagd ondanks dat ze ons graag zouden steunen. Beide perspectieven snappen we volledig, we gaan hier daarom nog even verder op broeden en we komen er op terug! 
  • We horen ook dat de verwachtingen en het vertrouwen dat we hier iets gaafs van gaan maken groot is, maar ook dat er behoefte is aan wat meer duidelijkheid over wat je kunt verwachten van De Chrononauten. 
  • Een andere vraag die we kregen ging over hoe we invulling gaan geven aan het community aspect van De Chrononauten. 

Allemaal hele relevante vragen. Over veel van deze zaken hebben we ideeën. Daarom wil ik hier graag schetsen wat onze plannen zijn van ‘minimal viable product‘ tot het fantastische vergezicht dat we voor ons zien.


Hoe we een community willen bouwen rond content

Een online project begint bij de fundamenten waarop je gaat bouwen. In dit geval gaat dat over de digitale infrastructuur die we gebruiken. Nieuwsbrieven zijn hot en happening en er zijn legio platformen zoals Substack en Revue om uit te kiezen, maar wij hebben gekozen om het platform uiteindelijk zelf te bouwen. Het voert wat ver om dat hier helemaal uit te leggen. Maar als je nieuwsgierig bent, check de P.S. onderaan: daar duiken we er iets dieper in.

Dan nu door naar de plannen: in essentie willen we een community bouwen rond content. We hebben veel ideeën over het soort content dat we willen maken en welke stappen, of milestones, we daarin zien. De content is het startpunt voor gesprek, discussie en de uitwisseling van kennis, inzicht en inspiratie. Daarnaast willen we ook kijken hoe we deze community de ruimte kunnen geven en hoe het ook z’n eigen dynamiek kan krijgen. Maar laten we beginnen bij de content.

Een goede nieuwsbrief begint in onze optiek met een vast ritme, een strakke beat, die we in de loop van de tijd kunnen gaan verrijken, inkleuren en uitwerken. Hierin zien we de volgende stappen voor ons:

1️⃣ We beginnen met een wekelijks ritme waarin iedere zaterdagochtend De Chrononauten op je digitale deurmat valt. Elke week nemen we je mee in hoe wij de wereld die week zagen door onze bril van historische onderstromen, technologische trends en futuristische denkkaders. We delen wat we lazen, zagen en hoorden en we geven onze duiding erbij. Met andere woorden, je eet mee met ons infodieet en krijgt een kijkje in ons brein. 

2️⃣ De volgende laag die we al vrij snel (rond de zomer) willen toevoegen is dat je 1 tot 2 keer per maand ook een long read krijgt. In deze langere stukken of essays zullen we onze historische-futuristische denkkaders uiteenzetten, toekomstscenario’s schetsen, uitzoomen naar Het Lange Nu en de grote verschuivingen van onze tijd in beeld brengen en duiden

In het begin zullen we dit moeten combineren met andere projecten die nog lopen t/m de zomer, maar Chris en ik beginnen in elk geval met het investeren van een dag per week hiervoor (dit doen we eigenlijk nu al). Met deze tijdsinvestering kunnen we stap 1 uitvoeren en een goed begin maken met stap 2.

3️⃣ Als de ledenaantallen en dus de inkomsten stijgen, kunnen we niet alleen steeds meer tijd investeren, maar ook steeds mooiere en hoogwaardigere content gaan maken. Hierover gaan stap 3 en 4. We kunnen dan bijvoorbeeld illustratoren zoals Jan Cleijne (1e beeld, links) of Rik Wielheesen (2e beeld, rechts) inhuren om toekomstscenario’s te verbeelden. Zo werken we nu met Jan aan een geïllustreerde toekomstgids over Amsterdam (komt dit najaar uit bij Concerto Books) en Rik tekende bijvoorbeeld het toekomstscenario van Zoey, een meisje van een jaar of 11, dat onderwijs geniet via een kunstmatig intelligent onderwijsplatform genaamd Bloom.

Maar je kan ook denken aan meer infographic-achtige visualisaties, zoals bijvoorbeeld de poster van het World Tree Model (ons historische-futuristische denkraam) dat Jasper van den Berg voor ons vormgaf.

Een rendering van on World Tree Model in de vorm van een poster (Download hier de PDF)

4️⃣  Een volgende stap zou zijn om ook video’s gaan maken: mini-documentaires zoals De Digitale Belofte of bijvoorbeeld een fictieve start-up pitch waarin Edwin de CEO speelt van het hierboven genoemde Bloom (zie beide hieronder). 

De Digitale Belofte (16 min.)
Edwin als CEO van kunstmatig intelligent onderwijs platform Bloom (12 min.)

5️⃣ Dan de laatste, voor zover we kunnen overzien, vijfde stap. Hierin willen we online courses en masterclasses gaan aanbieden over futurologische denkkaders, de grote verschuivingen waarin we zitten en toekomst- en langetermijndenken in het algemeen. We hebben inmiddels al aardig wat ervaring met het geven van lezingen, briefings, masterclasses en Impact Labs, en in het afgelopen jaar hebben we een deel hiervan geheel gedigitaliseerd, check bloomworkshop.nl/workshop.

Het tijdspad voor deze stappen hangt natuurlijk af van hoeveel leden we verzamelen en hoe snel we kunnen groeien. Maar grofweg zien we voor ons dat we stap 1 dit voorjaar, en stap 2 rond de zomer kunnen realiseren. Stap 3 volgt in de winter, en stap 4 en 5 in de loop van volgend jaar.

Hoe we jullie, de community, een plek willen geven.

Dit is een wat vloeibare vraag. Vooral omdat de community zich nog moet vormen. De community willen we laten groeien in en om de nieuwsbrief heen. Hierin zien we nu de volgende vormen en stappen voor ons:

1️⃣ Dit zal beginnen met dat de nieuwsbrief ook letterlijk een platform is waar abonnees dingen op kunnen delen. Onderaan de nieuwsbrief willen we een rubriek opnemen ‘Uit De Chrononautengemeenschap’, waar abonnees dingen kunnen insturen die ze willen delen met de gemeenschap. Zoals bijvoorbeeld een evenement dat ze organiseren, een vacature die ze hebben of een nieuw dat project ze beginnen.

2️⃣ Daarnaast willen we op De Chrononautenwebsite reacties onder de nieuwsbrieven mogelijk maken zodat mensen over de inhoud met elkaar in discussie kunnen.  

3️⃣ We zullen ook af en toe actief om input vragen. Bijvoorbeeld vragen die we aan een expert willen stellen, of welke onderwerpen jullie interessant vinden om meer over te weten.

4️⃣ Een volgende fase zou het faciliteren van een vrijer gesprek onderling kunnen zijn. Dus in plaats van een reactie onder een stuk, een vorm waar meer ruimte is voor initiatief vanuit de leden. Wat hier de juiste vorm is en hoe deze te structureren moeten we samen met de community uitzoeken. Is een LinkedIngroep geschikt? Is met elkaar het gesprek aangaan op Clubhouse een optie? Een Slackkanaal? Een ouderwets forum?  

5️⃣ Verder kunnen we ons ook fysieke bijeenkomsten, excursies etc. voorstellen. Maar hierin is het zoeken naar balans erg belangrijk. Het managen van een community kan veel tijd gaan kosten en wij willen vooral veel onderzoek doen, content maken en hierover in gesprek gaan. Nu hoeft dit niet per se een bottleneck te zijn als we in staat zijn iemand aan te trekken die ons hiermee kan helpen.  

Tot zover de toekomstmuziek, wij zijn benieuwd hoe jullie dit in de oren klinkt! En we horen uiteraard weer graag jullie reactie, commentaar en aanvullingen.

Veel lentegroeten 🌱

Edwin Gardner en Christiaan Fruneaux


P.S. 🤓 Nerdalert 🚨

Waarom we zelf ons nieuwsbriefplatform bouwen

Voordat je überhaupt een nieuwsbrief kunt sturen, begin je bij de infrastructuur die je hiervoor nodig hebt. Er zijn legio platformen beschikbaar, maar wij hebben ervoor gekozen om het platform zelf te bouwen. In het land der nieuwsbrieven heb je nu grofweg twee smaakjes:
  1. De nieuwsbrief als een (content)marketing middel (Mailchimp, Campaignmonitor, Convertkit, etc.).
  2. De nieuwsbrief als een platform en/of verdienmodel voor contentmakers (Substack, Revue, Ghost).
Het grootste verschil tussen de twee is dat je in het eerste geval betaalt om content te verspreiden en in het tweede geval betaald wordt voor de content die je verspreidt via een abonnement. Er zijn nu drie opties: Substack, Revue en Ghost, maar er is veel beweging op deze markt. Twitter kocht RevueFacebook en LinkedIn zijn met iets bezig en allerlei high-profile journalisten verlaten hun werkgevers en beginnen hun eigen nieuwsbrief op Substack.

SubstackRevue en Ghost hebben we uitgebreid bekeken, maar de grote lacune is dat ze allemaal de mogelijkheid missen om met iDeal te kunnen betalen. En dit is een big deal, want 60 tot 70% van alle online betalingen in Nederland gebeurt met iDeal: we zouden onszelf dan behoorlijk in de vingers snijden.

Het frustrerende is dat Substack, Revue en Ghost alle drie gebruikmaken van Stripe, een Amerikaanse payment provider die iDeal wel aanbiedt, maar dat binnen de genoemde platformen deze optie niet toegankelijk is. Bij Ghost, een open source platform, hebben we het met een eigen install geprobeerd, maar dit werd een te groot hoofdpijndossier.

Dus hebben we nu een WordPressplatform (ook open source) met allerlei nieuwsbrief-, betaal-, membership- en mailserverplug-ins waarmee we hetzelfde kunnen. Het is allemaal wat minder sexy en veel meer gedoe, maar het is helemaal van onszelf, en we kunnen op deze fundamenten alles gaan bouwen wat we willen. 

Voor de supernerds, dit is onze stack:
Server: Digital Ocean + SpinupWP / Platform: WordPress / WP Plug-ins: MemberpressMailsterPronamic / Email Service Provider: Amazon SES / Payment Provider: Mollie

Onze dossiers