Geleerde lessen, statistieken en toekomstplannen. ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­ ͏ ‌     ­

No. 0042 / 20-06-02025 / Webversie / Archief / Abonneren

‌
Logo

De Chrononauten en de

ATLAS VAN HET LANGE NU

‌

Wij zijn Edwin en Christiaan. In de Atlas van het Lange Nu duiden we onze snel veranderende wereld. We doen dit vanuit het perspectief van de langetermijndenker. Hoe begrijpen we onze tijd als we verder kijken dan dagkoersen, kwartaalverslagen en verkiezingscycli? Als we het moment waarin we denken te leven oprekken tot decennia, eeuwen en zelfs millennia – wat zien we dan?

‌
⚠️ Eerst even dit: onlangs heeft Google z’n spam-instellingen aangescherpt waardoor wij, en ook andere nieuwsbrieven, opeens automatisch in de spam-folder belanden. Wil je dit voorkomen, dan helpt het om ons emailadres (ed+chris@dechrononauten.nl) toe te voegen aan je contacten.
‌

Onze nieuwsbrief is vorige week 1 jaar geworden! Op 1 mei 02021 stuurden we de eerste ‘officiële’ nieuwsbrief. Eén jaar is natuurlijk peanuts voor de langetermijndenker, maar we willen hier toch even bij stilstaan.

Wat waren onze ambities, wat zeggen de statistieken, wat hebben we geleerd van een jaar schrijven en hoe kijken we vooruit? Deze week wat mijmeringen over één jaar De Chrononauten en de Atlas van het Lange Nu – inclusief een paar zinnen over deze gave doch best wel onhandige titel.

🥳


Allereerst onze eigen ervaringen van het afgelopen jaar:

Het schrijven van een wekelijkse nieuwsbrief is erg leuk, alsook best stressvol af en toe. In het beste geval maken we trendanalyses, verkennen we nieuwe denkramen en ontwikkelen we toekomstscenario’s. In het slechtste geval hebben we hier helemaal geen tijd voor.

Het schrijven van de nieuwsbrief is dus ook ietwat frustrerend. Want eigenlijk was er bijna nooit genoeg tijd. (Dat gezegd, we voelen ons de koning te rijk dat we überhaupt tijd hebben voor het schrijven van deze nieuwsbrief.)

Dat gebrek aan tijd is onze eigen schuld. Tegelijkertijd met de lancering van deze nieuwsbrief vonden we dat het tijd was om te beginnen met het schrijven en tekenen van een dikke illustratieve reisgids naar de toekomst van Amsterdam. Dit is een project dat al hééél lang in de steigers stond, maar waar we maar niet aan toe kwamen. Naast het draaiend houden van Studio Monnik, hadden we het laatste jaar dus twee schrijfprojecten.

01_Lente_3-1_kleur
Dit beeld komt uit ons boek in wording, Alles Komt Goed (extra punten voor wie deze Amsterdamse locatie herkent). Het is een illustratieve reisgids naar een duurzame en gelijkwaardige toekomst. De gids neemt je mee naar Amsterdam in het jaar 02091. We maken Alles Komt Goed met graphic novelist Jan Cleijne. Het komt dit najaar uit bij Concerto Books.



Van narrowcasten naar broadcasten

📡

Voor degenen die zich onlangs hebben ingeschreven en ons verder nog niet kennen: Met Studio Monnik ontwikkelen we trendbriefings, strategische verkenningen en scenarioworkshops. Dit doen we voor bedrijven en overheden, in binnen- en buitenland. Het is leuk en interessant werk. We werken op strategisch niveau en door de samenwerkingen leren we continu.

Er is alleen één groot nadeel aan deze opzet: ons werk blijft binnenskamers. Het is namelijk onze heimelijke missie om het langetermijndenken onderdeel te maken van het publieke discours en de culturele verbeelding. Gezien die missie is binnenskamers daarom niet ideaal. We doen met Studio Monnik aan narrowcasten, maar we willen juist broadcasten.

Dit is waarom we, gedeeltelijk, de overstap willen maken van een adviespraktijk naar een mediapraktijk. We willen onze werkwijze meer laten gelden in het publieke domein, door om te schakelen van een advieslogica naar een redactielogica. We willen minder reageren en meer uitgaan van wat wij denken dat belangrijk is voor onze samenleving in deze transitietijden.

Het schrijven van deze nieuwsbrief en het maken van Alles Komt Goed is onze manier om deze omschakeling te forceren. Eerst in het diepe springen en dan pas leren zwemmen. Als we eerlijk zijn, is dat onze natuurlijke modus operandi. Het is ongetwijfeld niet de handigste strategie, qua stressmanagement, maar wij hebben het blijkbaar nodig als we spannende u-turns willen maken. Anders blijven we alles maar voor ons uit schuiven en dan blijft de waan van de dag leidend.

Bij de omschakeling hoort ook een ander verdienmodel. Simpel gezegd, we moeten geld gaan verdienen met het zijn van een ‘interessante stem’ in de publieke ruimte. Zodat we straks financieel niet meer afhankelijk zijn van onze adviespraktijk. Niet dat we daarmee willen stoppen, integendeel. Ons werk ‘in het veld’ levert altijd veel nieuwe inzichten op.


Wanneer Freemium?

💸


Toen we de nieuwsbrief vorig jaar begonnen, schreven we dat we op de korte termijn wilden overstappen op een freemium-abonnementsmodel. Dit is nog niet gebeurd, maar het is wel nog steeds het plan.

We hopen dat de kopij van Alles Komt Goed voor de zomer af is – geredigeerd en al – en dat het boek ergens eind 2022 in de winkels ligt. (Hopelijk voor de feestdagen 🎁 ) Vanaf september kunnen we dan al onze ‘vrije’ tijd besteden aan de nieuwsbrief.  Begin november – voor de lancering van Alles Komt Goed – willen we dan overstappen op een freemium-model. Alle lezers voor wie ons werk van toegevoegde waarde is, hebben dan de mogelijkheid om ons te steunen.

Hoe zo’n freemium-model precies in elkaar zit – wie heeft er toegang tot wat – daar denken we nog over na. Waarschijnlijk zal het voor de niet-betalende lezers niet veel verschil maken met de huidige opzet van om de week een nieuwsbrief.

In september gaan we overigens weer terug naar één nieuwsbrief per week. We broeden nog op wat dit redactioneel gaat betekenen. We willen sowieso eens per maand een longread sturen. Ook willen we meer doen met toekomstverbeelding. We denken eraan één keer per maand een indruk te geven van het Amsterdam uit Alles Komt Goed. Waarin we, aan de hand van een geïllustreerde anekdote uit 02091, vertellen welke trends en ontwikkelingen daaraan ten grondslag liggen.

Op termijn willen we genoeg verdienen zodat we een kleine redactie kunnen samenstellen, om zo relevante en geloofwaardige toekomstscenario’s uit te kunnen werken in (bewegend) beeld. Dit doen we nu al voor klanten, maar we willen het ook doen aan de hand van relevante of actuele kwesties die we vervolgens met jullie kunnen delen. We willen jullie meenemen naar nieuwe interpretaties van het verleden en naar duurzame en gelijkwaardige toekomsten. Zodat we, samen met jullie, inzicht ontwikkelen in de wereld van vandaag de dag, de trends die deze wereld vormgeven en de mogelijkheden die ze bieden.

Screenshot 2022-05-06 at 16.58.37
Voor klanten werken we veel met user-journeys. We creëren een toekomstige wereld, waarin bepaalde maatschappelijke trends zijn doorgetrokken, en waarin we vervolgens onderzoeken wat dit betekent voor het dagelijks leven van een set aan fictieve karakters. Zo leren we deze trends beter te begrijpen. Hoe tof als we user-journeys kunnen maken die de grote vragen verkennen waar we als samenleving nu voor staan? Hierboven een screenshot uit de user-journey van Zoey, een gebruiker van het kunstmatige intelligente onderwijsplatform Bloom. Kijk de video hier (9min)


De volgende vraag is uiteraard: zitten jullie hier eigenlijk wel op te wachten? Is er een markt voor toekomstdenken zoals wij er vorm en inhoud aan geven? Welke reacties hebben we gekregen en wat zeggen de statistieken?

De reacties, tot nu toe, zijn zonder uitzondering positief. Maar dat zegt helaas niet zoveel. De mensen die er niets aan vinden schrijven zich namelijk gewoon stilletjes uit.

Volgens de statistieken hebben  van onze eclectische beginlijst van ongeveer 1000 man zich gedurende het afgelopen jaar ongeveer 200 mensen uitgeschreven. Een deel van hen las namelijk geen Nederlands, en iedereen kreeg natuurlijk opeens een stuk vaker mail van ons dan voorheen. Tegelijkertijd hebben zich sinds vorig jaar 512 nieuwe leden aangemeld. Dit is organische groei (zonder betaalde promotie). Het openingspercentage bij deze nieuwe abonnees is 53 en nog niemand is ons zat geworden en heeft zich uitgeschreven. Deze cijfers zijn, als je de online experts moet geloven, behoorlijk goed voor een inhoudelijke nieuwsbrief van auteurs die geen publiek profiel hebben en geen reclame maken.  

Vooral het uitschrijfpercentage van 0 procent bij onze nieuwe lezers stemt hoopvol. Dat betekent dat we diegenen die ons via-via gevonden hebben en die bewust voor de nieuwsbrief gekozen hebben niet teleurstellen. Het schijnt dat de eerste 1000 nieuwe lezers relatief veel tijd kost. Maar dat, als je het tot die tijd kan volhouden, je lezerslijst daarna sneller opbouwt. We gaan het meemaken. We houden sowieso vol!

Andere feedback die we vaak horen is dat onze mails lang zijn en dat lezers niet de tijd hebben om ze allemaal te lezen. Tegelijkertijd worden de longreads juist het meest gewaardeerd. Dit merken we aan de feedback en aan de nieuwe aanwas in de week daarna. Het enige wat we kunnen zeggen is dat de lengte van onze nieuwsbrieven deels voortkomt uit de aard van het beestje – we maken historisch-futuristische analyses – en deels wordt veroorzaakt door tijdgebrek. Bondigheid kost tijd. Dus meer tijd, bondiger en beter gestructureerde essays. We gaan ervoor!

Deze vijf nieuwsbrieven waren het populairst het afgelopen jaar:

1. 🧠 Bewustzijn en het einde van het materialisme
2. 🦠 De Grote Omdraaiing
3. 💧 Hoe snel stijgt de zee?
4. 🎒 Onderwijs als ongelijkheidsmotor
5. 🌞 Welkom in de wereld van Solarpunk


Al met al is het eerste jaar dus best goed gegaan, denken wij. We hopen uiteraard dat we met het publiceren van Alles Komt Goed meer publiek profiel krijgen waardoor meer mensen onze nieuwsbrief weten te vinden.

Verder dromen we ook al stiekem over een nieuw boek. Een non-fictie boek waarin we schrijven over de grote culturele en technologische ontwikkelingen en hoe deze de 21ste eeuw zullen gaan vormgeven. Een soort ‘Korte Geschiedenis van de Komende Tachtig Jaar’. En om niet wederom in een tijdkramp terecht te komen, leek het ons een interessant idee om dit hier, in de Atlas van het Lange Nu, als feuilleton voor te publiceren. Zo hopen we twee vliegen in een klap te slaan.

Maar goed, dit zijn slechts dromen. Eerst zien wat 02022 ons (en jullie) gaat brengen.

Nog een laatste verjaardagsoverweging, over de wat ons betreft prachtige en poëtische titel ‘De Chrononauten en de Atlas van het Lange Nu’: Het is een lastige voor de tong, we weten het. Veel mensen struikelen over het woord chrononauten. De marketinggoeroes onder jullie hadden ons daar al voor gewaarschuwd. Eigenwijs, dat is wat we zijn.

Toch vinden we ‘Atlas van het Lange Nu’ nog steeds een mooie titel, dus die hebben we de afgelopen weken stilletjes als hoofdtitel naar voren geschoven. Bij gebrek aan betere ideeën gaan we hier voorlopig mee door. (Overigens zijn ook hier commentaar en suggesties welkom.)

Tot zover wat van onze mijmeringen over het afgelopen jaar. Zoals altijd zijn we benieuwd naar wat deze nieuwsbrief voor jullie betekent – hoe jullie het lezen en hoe jullie de content ervaren. Dus schroom niet en laat het ons weten.
 

Groetjes,

Christiaan & Edwin

💬 Reageer

Pssst, Studio Monnik heeft vorige week een nieuwe website gekregen. Check it out.

‌

© 02025 de Chrononauten, All rights reversed ;) Spread the word!
Studio Monnik, Tolhuisweg 1, 1031 CL Amsterdam
de Chrononauten op Instagram, Twitter, LinkedIn en Facebook.
Je krijgt deze email omdat je geabonneerd bent op de Chrononauten met . Als je deze emails niet meer wilt krijgen uitschrijven.

#0042 / 20-06-02025

‌
‌
‌
‌