š¬ Wie is de held in de transitiemythe en kan een mythe ook onheroĆÆsch zijn?
š Welkom tijdreiziger
Je leest een editie van de Chrononauten. Een wekelijkse nieuwsbrief en community voor langetermijndenkers. Hier kun je onze vorige edities lezen en hieronder kun je je gratis inschrijven voor de nieuwsbrief.
[newsletter_signup_form id=3]
In deze nieuwsbrief:Ā āļø Klimaat helden vs. mentoren / š¬ De monomythe in Hollywood / š¤ Campbell's criticasters / š Waar is Gaia? / š De ācarrier bag theory of fictionā / š Kennismaken met de ultieme ander.
Beste allemaal,
Vorige week hadden we het over of mythologie ons zou kunnen helpen bij de klimaatcrisis. Op deze nieuwsbrief kregen we veel leuke reacties, tips en nieuwe inzichten, die we hier graag met jullie willen delen. Je kanĀ hierĀ de nieuwsbrief van vorige week teruglezen. Kort samengevat ging het over twee dingen: ten eerste werkt ons oude modernistische verhaal van oneindige groei niet meer, en hebben we een nieuw groot verhaal nodig. Ten tweede is er een noodzaak om tragiek en lijden een plek te geven in onze verhalen over duurzaamheidstransitie, want een pijnloze transformatie is niet (meer) mogelijk. Sterker, het lijden is er al lang. Aan de hand van Joseph Campbells monomythe, oftewel deĀ Heroās Journey, verkenden we schematisch hoe we als samenleving via ecologische en beleidsmatige disruptie door de klimaatwanhoop heen moeten om uiteindelijk weer klimaathoop krijgen. Jullie houden nog een uitgebreider klimaat-mythologisch scenario van ons te goed, iets voor na de zomervakantie.
Los van hoe een nieuw groot verhaal eruit zou moeten zien en hoe we om zullen gaan met klimaattragiek, ging het gesprek naar aanleiding van deze nieuwsbrief vooral over wie is de held in de transitiemythe en kan een mythe ook onheroĆÆsch zijn?
Het beste uit de comments āļø
Wouter BlokdijkĀ verteldeĀ datĀ storytellingĀ ook een grotere vlucht neemt bij bedrijven, en dat ook hier de Heroās Journey als basis gebruikt wordt. Maar dit gaat niet altijd goed, omdat het vaak niet duidelijk is wie āde heldā van het verhaal zou moeten zijn, en wieĀ de andere mythische archetypen zoals āde mentorā zijn. Zo schrijft hij: āIn mijn beleving spelen de aanspoorders in de klimaatveranderingsdiscussies vaak zelf de held (āKijk mij eens goed bezig zijnā en vooral een onuitgesproken āEn jij nietā¦ā) en niet de rol van mentor (āKom ik help jeā).ā
Het deed ons denken aan wat we Bruno Latour eens hoorden zeggen (wat jeĀ hier kunt lezen) over hoe progressieven het gesprek aangaan met conservatieven, klimaatsceptici of -ontkenners. Latours punt was dat de progressieven vaak niet beseffen in wat voor soort conflict ze zitten. Zij gaan het debat in wetende dat de waarheid aan hun kant staat en met het idee dat er een soort onzichtbare en onpartijdige scheidsrechter is die kan zeggen: ājij hebt gelijk, dus jij wintā. Met andere woorden, ze lijken te denken dat ze samen met de conservatieven in een spel met dezelfde regels zitten. Maar dit is een misvatting, zegt Latour, want het is juist de waarheid zelf waarover gevochten wordt, het is een āoorlogā en geen āspelā, en oorlogen hebben geen scheidsrechters. De conservatieven weten echter wel dat ze āoorlogā voeren. Want in een oorlog wordt er gevochten om de waarheid, en wanneer de oorlog ten einde is zijn er vredesbesprekingen waarbij een nieuwe waarheid, een nieuwe ordening, wordt erkend en ondertekend. De vraag is dan of de enige conclusie is dat de progressieven ook āoorlogā moeten gaan voeren, of dat er andere gespreksvormen, vocabulaires en attitudes zijn die openingen bieden.
š¬ De Monomythe in Hollywood

Dat de Heroās Journey inmiddels ook de business-wereld heeft bereikt is niet zo gek, want het is waarschijnlijk het populairste verhaalrecept dat er is, en het wordt inmiddels gebruikt vanĀ customer journeyās tot in deĀ coachingpraktijk. Dit komt doordat een jonge Amerikaanse filmmaker in de jaren zeventig alles las wat er te lezen viel over het vertellen van verhalen, en zo ook Campbells boekĀ The Hero with a Thousand Faces. We hebben het over George Lucas. Hij gebruikte de stappen en archetypes van de Heroās Journey bij het schrijven van deĀ Star Wars-trilogie. Iedere stap van de monomythe is er letterlijk in terug te vinden (Off Screen analyseerde Star Wars door de lens van de monomythe).
Hierdoor raakte Campells werk bekender in Hollywood, en werd het in de jaren tachtig ook ontdekt door Christopher Vogler, een scriptanalist bij Disney, die een memo over de Heroās Journey schreef [PDF] en hoe je deze praktisch toe kan passen in de filmindustrie. Die memo kreeg al snel een legendarische status en er deden vele kopieĆ«n de ronde. Want als je verhalen kon vertellen die overal ter wereld zouden resoneren dan had je als filmmaker uiteraard goud in handen. Vogler waarschuwde in de memo ook al meteen dat de stappen niet al te letterlijk en strikt genomen moeten worden, omdat films dan al snel als voorspelbare formules zouden gaan voelen. Advies dat in Hollywood niet altijd is opgevolgd š.Ā
š¤
Maar de Heroās Journey is niet zonder criticasters. Antropologisch gezien is het nogal een versimpeling van wat allerlei culturen ons te vertellen hebben, aangezien alle mythes op een hoop gegooid worden en ontdaan worden van alle details. Maar goed, als je op zoek bent naar een meta-patroon is dat ook beetje de aard van het beestje. Campbell combineert dat vervolgens ook met de psychologie en dan blijkt zijn Jungiaanse psychologie toch wel iets te kort door de bocht.Ā Norman N Holland schreef: āI was fresh out of grad school when I first encountered Campbell, and I began happily finding triple goddesses and deaths-and-rebirths and hero's quests in all kinds of literary works. It was great fun! But was I really in touch with some psychological and/or anthropological truths? I think not. (ā¦) To me as a literary critic, the truth as well as the devil is in the details.ā
Holland heeft zeker een punt, de monomythe is een model en de waarachtigheid en betekenis van iedere verhaal moet gezien worden in haar context, haar details en haar uitvoering. Maar de generalisatie maakt het specifieke niet onwaar of minder waardevol, het zijn slechts verschillende lenzen om mee naar de wereld te kijken. De waarde ligt in hoe ze complementair aan elkaar kunnen zijn.
Wat voor Campbell pleit is dat hij een interdisciplinaire academicus en een generalist is. Een moedige koers om te varen in de academische wereld, waarin het risico dat je een of meerdere disciplines āte kortā doet groot is. Zijn grootste waarde is misschien wel dat hij vooral een meesterlijk verteller is. Een verteller die stoffige mythologie populair wist te maken in een seculariserende wereld. Kijk zelf maar eens, Youtube staat vol met fragmenten van Campbell uitĀ The Power of Myth (01988), een van de populairste programmaās die PBS ooit uitzond.
https://www.youtube.com/watch?v=2YxFV_k5PYU&list=PLLFcpjrGfKlFG_d-_3adBlt44fBv3JQoO&index=2
š
Stef BlomĀ zagĀ een eventuele essentiĆ«le beperking: kan de mensheid wel de āheldā zijn in de klimaatcrisis als we juist weg moeten van een antropocentrisch wereldbeeld en naar een bio- of gaia-centrisch wereldbeeld moeten?
Want inderdaad, als in het Anthropoceen het onderscheid tussen natuur en cultuur vervaagt, als de āgeoā in geopolitiek niet meer de arena voor de politiek is, maar zelf een politieke actor is, verdwijnt dan ook niet het onderscheid tussen de āheldā en zijn āarenaā? Tussen voor- en achtergrond?
Maar kan juist mythologie ons niet weer uit het centrum van ons eigen universum halen, en is dat niet wat mythologie altijd deed? Ons helpen thuiskomen in een mysterie? Een mysterie waar we dit keer zelf onderdeel van zijn, want ook wij zijn immers natuur.
https://www.youtube.com/watch?v=MC3E6vdQEzk&list=PLHfH1tj9vl2yCX1KK5SJnT-PeKfFfWzZ1
šŖ vs. š
Dirk VisĀ stuurde ons een alternatief verhaalmodel door van Ursula K. Le Guin, āThe Carrier Bag of Fictionā [PDF]. In dit essay uit 01986 laat Le Guin zien hoe de populaire verbeelding van de jager-verzamelaarsamenleving ons met een misleidend oerbeeld heeft opgezadeld. Het eerste gereedschap dat we maakten zou namelijk een wapen zijn. Een stok, speer of mes waarmee de jagende man met gevaar voor eigen leven de wildernis in ging, om triomfantelijk thuis te komen met groot wild en een heroĆÆsch, spannend verhaal. Maar de realiteit ligt waarschijnlijk anders, zoān 80 procent van het dieet bestond in die tijd namelijk uit dat wat verzameld werd, dus moet het eerste gereedschap dan niet een soort drager zijn geweest? Een zak, mand of pot? Het belangrijke punt dat Le Guin wil aantonen, is het grote verschil in de verhalen waarmee iedereen thuiskomt na een dag verzamelen en een dag jagen. Waarin het bloedstollende verhaal rond de speer wint, en het alledaagse verhaal van de draagtas het aflegt. Een erfenis waar we vandaag nog steeds mee leven. Siobhan Leddy verbindt in haar artikel Le Guins theorie met onze klimaatcrisis, en schrijft:
We will not ābeat' climate change, nor is ānatureā our adversary. If the planet could be considered a container for all life, in which everything ā plants, animals, humans ā are all held together, then to attempt domination becomes a self-defeating act. By letting ourselves ābecome part of the killer story,' writes Le Guin, āwe may get finished along with it.ā All of which is to say: we have to abandon the old story. (ā¦)Ā The kind of story we need right now is unheroic, incorporating social movements, political imagination and nonhuman actors. In this story, time doesnāt progress in an easily digestible straight line, with a beginning, middle and end. Instead there are many timelines, each darting around, bringing actions of the past and future into the present. It collapses nature as a category, recognizing that weāre already a part of it. In a climate change story, nobody will win, but if we learn to tell it differently more of us can survive.
š
Kennismaken met de ultieme ander
Het zoeken naar een nieuwe mythologie, eentje die voor het huidige tijdsgewricht zou kunnen werken, gaat over het kennismaken met het ultieme andere, het mysterie, en de verhalen te vertellen die ons helpen daarin thuis te komen. Vandaag is dit de biosfeer, onze levende planeet die ons vreemd is geworden, en waarmee een kennismaking (zowel goed als kwaadschiks) aanstaande is.
Dirk Vis vertelde ons dat hij een expeditie naar BiaÅowieza, het laatste oerbos van West-Europa, had ondernomen. Een woud dat ligt ingeklemd tussen Polen en Wit-Rusland. Hij dompelde zich daar onder in een voor mensen verboden gebied, ontmoette andersoortigen, en kwam terug als alien. Hij schreef daarover inĀ De Gids, 'De witte zomereik', wat ons betreft een āklimaatmythologieā waar Le Guin blij mee zou zijn (je kan het stuk overigens ookĀ luisterenĀ š§).
Een waarachtige kennismaking met de ultieme ander, onze levende planeet, is wat ons te doen staat. Of we dit nu via expedities, natuurwetgeving of filosofische verkenningen doen. En ongeacht of dit heroĆÆsch is of niet. De tijd is er in elk geval rijp voor.
Fijn weekend allemaal, en tot volgende week!
Veel groeten,
Edwin Gardner & Christiaan Fruneaux
[newsletter_signup_form id=4]